ΓΑΛΟΠΟΥΛΑ ΓΕΜΙΣΤΗ Vs ΧΟΙΡΙΝΟ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ ΜΕ ΠΑΤΑΤΕΣ

ΓΑΛΟΠΟΥΛΑ ΓΕΜΙΣΤΗ Vs ΧΟΙΡΙΝΟ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ ΜΕ ΠΑΤΑΤΕΣ

Γράφει ο κ. Παπαλαζάρου Αναστάσιος, PhD. Επιστημονικός Διευθυντής Nutrimed  | Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

 

 

Οι γιορτές πλησιάζουν και κάθε νοικοκυριό έχει ξεκινήσει ήδη να σκέφτεται και να οργανώνει το χριστουγεννιάτικο και το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι του, καθώς εμείς οι υπόλοιποι αρχίζουμε να αναρωτιόμαστε τι θα φάμε. 

Και ενώ όλοι κάνουν λόγο για τον αιώνιο αγώνα μεταξύ κουραμπιέ και μελομακάρονου, εμείς θα αναλύσουμε και θα συγκρίνουμε την «ξενόφερτη» γεμιστή γαλοπούλα και το «ελληνικό» χοιρινό (απο γουρουνόπουλο) στο φούρνο με πατάτες.

 

Γαλοπούλα γεμιστή (580 θερμίδες ανά μερίδα) 

Η γαλοπούλα αποτελεί μια καλή επιλογή, καθώς είναι λευκό κρέας το οποίο αποδίδει λίγες θερμίδες, είναι πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, σιδήρου, φωσφόρου και βιταμινών του συμπλέγματος Β και αν αφαιρεθεί η πέτσα δεν καταναλώνουμε τα κορεσμένα λιπαρά («κακά λιπαρά»). 

Η γέμιση συνήθως αποτελείται από ρύζι, κιμά, βούτυρο/μαργαρίνη, κάστανα, σταφίδες και διάφορους ξηρούς καρπούς, είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά αλλά έχει και αρκετές θερμίδες, γι αυτό συστήνεται να καταναλώνεται με μέτρο. Βάζοντας στο μικροσκόπιο τα κάστανα, τις σταφίδες και τους ξηρούς καρπούς που είναι υπέυθυνα για την υψηλή θρεπτική αξία της γεμισης έχουμε: 

Κάστανα: Αποτελούν μια τροφή με υψηλή θερμιδική αξία, αφού 100 g κάστανα περιέχουν 213 θερμίδες (186 θερμίδες από υδατάνθρακες, 18,9 θερμίδες από λίπος, 8,4 θερμίδες από πρωτεΐνες). Επιπλέον, είναι πολύ θρεπτικά, καθώς είναι πλούσια πηγή φυτικών ινών, βιταμίνης C, βιταμινών συμπλέγματων Β, χαλκού, καλίου, σιδήρου, ασβεστίου, μαγνησίου, φωσφόρου, ψευδαργύρου και μονοακόρεστων («καλών») λιπαρών. 

Σταφίδες: Περιέχουν αντιοξειδωτικές ουσίες, φυτικές ίνες, κάλιο, σελήνιο, βιταμίνη Α, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και σίδηρο. Ξηροί καρποί: Το κουκουνάρι, που μπαίνει πάντα στην γέμιση, είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα και Ω-3 λιπαρά («καλά» λιπαρά), βιταμίνη Α, C, D και αντιοξειδωτικές ουσίες.

Χοιρινό στο φούρνο με πατάτες (740 θερμίδες ανά μερίδα) 

Το χοιρινό είναι, επίσης, καλή πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, σιδήρου, βιταμινών του συμπλέγματος Β και ψευδαργύρου. Είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά («κακά λιπαρά») ,όμως το λίπος του είναι ορατό (σε σχέση με το μοσχάρι) και θα μπορούσαμε να το αφαιρέσουμε, αν θέλουμε να κρατήσουμε το θερμιδικό του φορτίο σε χαμηλότερα επίπεδα. 

Οι πατάτες που συνοδεύουν το χοιρινό στο φούρνο αποτελούν σημαντική πηγή υδατανθράκων (αμύλου), καλίου, βιταμίνης C (στην φλούδα της πατάτας),φυτικών ινών (στην φλούδα της πατάτας), μαγνησίου, και Β6 (πυριδοξίνη). 

Συμπερασματικά, μετά από τη σύγκριση των δύο αυτών φαγητών που πρωταγωνιστούν στα εορταστικά τραπέζια, μπορούμε να πούμε πως η ζυγαριά γέρνει περισσότερο προς το μέρος της γεμιστής γαλοπούλας, αφού αποδίδει λιγότερες θερμίδες ανα μερίδα (διαφορά περίπου στις 150 θερμίδες) και λόγω των συστατικών της γέμισής της έχει υψηλότερη θρεπτική αξία, από ότι το χοιρινό με πατάτες φούρνου. 

Ο,τιδήποτε, ωστόσο, αποφασίσετε για το εορταστικό σας τραπέζι, απολαύστε το χωρίς τύψεις κι ακόμα κι αν το παρακάνετε να θυμάστε ότι την επόμενη μέρα θα μπορούσατε να ασκηθείτε περισσότερο ή/και να φάτε λιγότερο, εξισορροπώντας την «υπερβολή» της εορταστικής μέρας. 

Στο άρθρο συνεργάστηκε η φοιτήτρια διαιτολογίας Βαρβάρα Ευαγγέλου.

 

 www.nutrimed.gr

Nutrimed on Facebook